مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

مهمترین معضل «سینمای مستند» نمایش و عرضه است/ با فیلم‌های سیاه‌نمایی روبرو هستیم که صرفاً به قصد «گرفتن جایزه» در «جشنواره‌های جهانی» ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «امیر رفیعی» مستندساز با اشاره به این موصضوع که با برخی فیلم های سیاه نمایی روبرو هستیم که برخی عزیزان صرفاً به قصد گرفتن جایزه در جشنواره های جهانی ساخته و به آن سو می روند گفت: ما شاید بسیاری معضلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… را داشته باشیم که تنها شامل مثل ۲ یا ۵ درصد جامعه بشود؛ بدیهی است که این غلط است که بیاییم و روی آن ها دست بگذاریم و بخواهیم آن ها را به کل جامعه تعمیم دهیم.

کارگردان مستند «آبی به رنگ آسمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه نه تنها در بخش فرهنگ و هنر که در بسیاری از حوزه های کشور و نه فقط در ایران که در بسیاری از نقاط جهان سلیقه مردم را به سمتی بردند که ابتذال در آن جریان دارد. از نظر بنده مهمترین اتفاق در شرایط فعلی این است که جلوی گسترش ابتذال گرفته شود. کاری که مردم می بینند نباید مبتذل باشد. مبتذل به این معنا که اگر عنوان کاری را طنز می گذاریم درونمایه اش هجو نباشد.

وی در همین راستا ادامه داد: معضل فقط به سینمای مستند یا سینمای داستانی و… برنمی گردد؛ ما امروزه در بسیاری از سریال های خانگی و فیلم ها شاهد کشتارها و جنایت های بی معنا و مفهومی هستیم که هیچ دلیلی ندارند. بنده معتقدم هر اثر هنری باید از ابتذال و خشونت به شدت دور باشد و امیدوارم با درایت و تدبیر مدیران و سیاست گذاران و هنرمندان به این سمت و سو حرکت کنیم.

رفیعی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما با برخی فیلم های سیاه نمایی روبرو هستیم که برخی عزیزان صرفاً به قصد گرفتن جایزه در جشنواره های جهانی ساخته و به آن سو می روند. من نمی خواهم منکر این شوم که در هر جامعه ای ممکن است سیاهی وجود داشته باشد اما مسأله این است که این دست فیلمسازان می روند و روی مواردی در جامعه انگشت می گذارند که درصد بسیار اندکی از افراد را در بر می گیرد و آن را پر رنگ می کنند و به عنوان فرهنگ ایرانی در معرض دید جهان قرار می دهند.

این سینماگر تأکید کرد: ما شاید بسیاری معضلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… را داشته باشیم که تنها شامل مثل ۲ یا ۵ درصد جامعه بشود؛ بدیهی است که این غلط است که بیاییم و روی آن ها دست بگذاریم و بخواهیم آن ها را به کل جامعه تعمیم دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مسئولان باید تدبیری برای بالا بردن سطح محتوای آثار داشته باشند افزود: ما باید در پی آن باشیم تا با تولید آثارمان سطح آگاهی مردم را بالاتر ببریم. از سوی دیگر سینمای مستند با معضلات زیادی مانند تأمین منابع مالی و… روبرو است و امروز هزینه ها به قدری افزایش پیدا کرده که پول غذای یک پروژه به شدت سنگین می شود و امیدوارم مدیران تدبیری هم برای رفع این معضلات فزاینده داشته باشند.

رفیعی به مشکلات دیگر حوزه سینمای مستند نیز اشاره کرد و در این خصوص متذکر شد: مهمترین معضل سینمای مستند نمایش و عرضه این آثار است؛ هنر و تجربه در گذشته سعی داشت کارهای خوبی در این زمینه انجام بدهد اما سالن های به شدت محدود آن و کمبود فضای تبلیغاتی مانع جدی بر سر راه مورد توجه قرار گرفتن آثار مستند بود. سینمای مستند به شدت نیازمند تبلیغات است و این تبلیغات نباید تنها به زیرنویس های تلویزیونی و… خلاصه شود.

کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» افزود: مستند اصالت و جذابیت ویژه ای دارد و می تواند روی مخاطبانش تأثیرات جدی داشته باشد. سینمای مستند باید بتواند شکل فرا زمانی به خودش بگیرد و تا سال ها برای مردم دارای جذابیت باشد اما متأسفانه این روزها همه چیز مادی گرایانه شده و کسی حاضر نیست که سختی بکشد و کار درستی تولید کند و تن به کار سخت بدهد! من امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که هنرمندان بتوانند با عشق و فراغ بال مبادرت به تولید آثارشان بکنند و از خود فیلم های ماندگار به جا بگذارند.

مطالب مشابه را ببینید!

,