مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

معنی الدارس فی تاریخ المدارس در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق الدارس فی تاریخ المدارس در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

الدارس فی تاریخ المدارس در دانشنامه آزاد فارسی:

[ویکی نور] «الدارس فی تاریخ المدارس»، تألیف عبد القادر بن محمد نعیمی دمشقی(متوفای 978ق)، در باره اماکن تعلیمی و مذهبی، مانند مدارس، مساجد و خانقاه ها و… دمشق است که بیشتر این اماکن، موقوفه بوده و متولیانی داشته است.
کتاب، در دو جزء تدوین شده که به ترتیب، مشتمل بر پنج و هشت فصل است. اماکن ذکر شده در هر فصل، به ترتیب شماره گذاری شده به گونه ای که شماره های هر فصل، ادامه شماره های فصل پیشین است. اماکن دمشق، به عدد 310 در فصل هفتم ختم شده است. دو فصل آخر کتاب نیز به مساجد اختصاص یافته است.
نویسنده، در مقدمه کتاب، انگیزه نگارش آن را چنین بیان می کند: «چون دیدم که غالب مکان های خیر موقوفه در دمشق شام، فرسوده شده و روزگار، سرزندگی بعضی را گرفته و بقعه ها از بین رفته است، در جمع احوالی که یاد آنها را زنده کند، شروع کردم».
مؤلف، مکان هایی همچون دار القرآن، دار الحدیث، مدارس، زوایا، رباطها، خانقاه ها و مساجد را برشمرده و تاریخچه مختصری از آنها به دست داده است. در یادکرد از مدارس که مفصل تر از دیگر بخش ها بدان اقدام کرده بر اساس مذاهب اربعه فقهی، مدارس شافعیان، حنفیان، مالکیان و حنابله را بر اساس حروف معجم مرتب کرده است. در انتها نیز با این تذکر که مساجد و جوامع، بسیار است و امکان ذکر همه آنها در این کتاب نیست، تعدادی از مساجد و جوامع دمشق را معرفی نموده است.
جزء اول: در دو فصل اول این جزء، به تفکیک، گزارش دار القرآن ها و دار الحدیث های دمشق آمده است. در فصل سوم، مراکزی که به عنوان دار القرآن و دار الحدیث نامیده می شده، مانند التنکزیه و الصابیه ذکر شده است. در دو فصل دیگر این جزء نیز به تفکیک، مدارس شافعی و حنفی معرفی شده است.

wikinoor: الدارس_فی_تاریخ_المدارس


[ویکی فقه] الدارس فی تاریخ المدارس (کتاب). «الدارس فی تاریخ المدارس»، تالیف عبد القادر بن محمد نعیمی دمشقی (متوفای ۹۷۸ ق)، در باره اماکن تعلیمی و مذهبی، مانند مدارس، مساجد و خانقاه ها و… دمشق است که بیشتر این اماکن، موقوفه بوده و متولیانی داشته است.
کتاب، در دو جزء تدوین شده که به ترتیب، مشتمل بر پنج و هشت فصل است. اماکن ذکر شده در هر فصل، به ترتیب شماره گذاری شده به گونه ای که شماره های هر فصل، ادامه شماره های فصل پیشین است. اماکن دمشق، به عدد ۳۱۰ در فصل هفتم ختم شده است. دو فصل آخر کتاب نیز به مساجد اختصاص یافته است.نویسنده، در مقدمه کتاب، انگیزه نگارش آن را چنین بیان می کند: «چون دیدم که غالب مکان های خیر موقوفه در دمشق شام، فرسوده شده و روزگار، سرزندگی بعضی را گرفته و بقعه ها از بین رفته است، در جمع احوالی که یاد آنها را زنده کند، شروع کردم».
گزارش محتوا
مؤلف، مکان هایی همچون دار القرآن، دار الحدیث، مدارس، زوایا، رباطها، خانقاه ها و مساجد را برشمرده و تاریخچه مختصری از آنها به دست داده است. در یادکرد از مدارس که مفصل تر از دیگر بخش ها بدان اقدام کرده بر اساس مذاهب اربعه فقهی، مدارس شافعیان، حنفیان، مالکیان و حنابله را بر اساس حروف معجم مرتب کرده است. در انتها نیز با این تذکر که مساجد و جوامع، بسیار است و امکان ذکر همه آنها در این کتاب نیست، تعدادی از مساجد و جوامع دمشق را معرفی نموده است.
← جزء اول
در باره نسخه خطی کتاب، اطلاعی در دست نیست. این اثر، پیش از این دو بار منتشر شده است. نسخه حاضر در دو جلد با تحقیقات و فهارس آقای ابراهیم شمس الدین منتشر شده است.
منابع

wikifeqh: الدارس_فی_تاریخ_المدارس _(کتاب)

نوشته معنی الدارس فی تاریخ المدارس در دیکشنری فارسی چیست؟ اولین بار در انتخاب روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!