مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

بخشی از «بودجه مستندسازی» مربوط به سازمان‌ها و نهادهایی است که باید به عنوان «مسئولیت اجتماعی» سراغ «مستند» بیایند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سیدعباس صالحی» در حاشیه اختتامیه جشنواره سینماحقیقت و در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس درباره تخصیص بودجه سال آینده مستند گفت: بخشی از این بودجه مربوط به خود سازمان سینمایی و بخشی هم بودجه سازمان‌ها و نهادهایی است که باید به عنوان مسئولیت اجتماعی سراغ مستند بیایند.

به گزارش سینماپرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حاشیه اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: یکی از مساله‌های ما این است که مستند صرفا محدود به فضای جشنواره نماند. ما تنوع و تکثر زیادی در سینمای مستند داریم و باید تلاش کنیم مخاطبان سینمای مستند را گسترش دهیم. یک کار قابل توجه دوستان ما در این دوره باید این باشد که فضای مخاطب سینمای مستند را گسترده‌تر کنند. مسلما در این صورت مستند مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس درباره تخصیص بودجه سال آینده مستند گفت: بخشی از این بودجه مربوط به خود سازمان سینمایی و بخشی هم بودجه سازمان‌ها و نهادهایی است که باید به عنوان مسئولیت اجتماعی سراغ مستند بیایند.

صالحی با اشاره به اینکه مبنای کار در جشنواره «سینماحقیقت» این بود که به آثاری که مسیر داوری را طی می‌کنند، وفادار باشد، گفت: تا روز آخر هم به آثار وفادار بودیم. اگر تهیه‌کننده‌ای تصمیم می‌گیرد که فیلمش را از جشنواره خارج کند تصمیم خودش است.

چرا در این جشنواره فیلمی از وقایع سه سال اخیر جامعه نبود و همان یک فیلمی هم که در ارتباط با حوادث ۱۴۰۱ بود حذف شد گفت: بنای ما در جشنواره حقیقت این بود که به آنچه در کنداکتور قرار می‌گیرد به آن وفادار باشیم و تا روز آخر هم وفادار بودیم، اما وقتی تهیه کننده‌ای در مسیر جشنواره تصمیم گرفته که فیلم خود را خارج کند آیین نامه اقتضا می‌کرد که این کار را کنیم، اما برای آینده همین مسیر را دنبال می‌کنیم و تا آخر از آثار دفاع می‌کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اصلی است و وقتی مسیری طی می‌شود باید به آن وفادار ماند.

وزیر ارشاد درباره جسارت موجود در فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: دستاورد این جشنواره برای دولت قبل است و مقدمات آن از قبل فراهم شده بود، اما حتما در این سه ماه اتفاق‌هایی در رویکردها و در مسیر افتاده که توانسته اعتماد ایجاد کند تا فیلمسازانی که فکر می‌کردند فیلم‌هایشان در فضای جشنواره عرضه نمی‌شود و جشنواره نمی‌آمدند، با رغبت بیشتری امسال در جشنواره حاضر شدند.

وی درباره خانه جشنواره‌ها گفت: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است، زیرا همچنان در مبانی اولیه کارهای قابل توجهی مانده است و هزینه قابل توجهی هم نیاز دارد.

صالحی درباره حمایت از فیلم‌های اجتماعی مستند توضیح داد: خود سینماگران مستند ما به شکل قابل توجهی رشد کرده‌اند. مانند یکی از فیلم‌های جشنواره امسال که پژوهشگر آن ۳ سال روی فیلم کار کرده بود. این مساله نشان می‌دهد که کار یک پروژه پژوهشی بوده است؛ ما از این نوع آثار در جشنواره امسال کم نداشته‌ایم.

سیدعباس صالحی درباره احتمال افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: این یک دغدغه ۲طرفه است؛ یعنی هم سینماداران و هم مخاطبان با آن درگیر هستند. سینماداران به بحث فروش فیلم و قیمت بلیت به عنوان یکی از عوامل موثر در شغل خودشان نگاه می‌کنند.

وی افزود: می‌توان با درنظر گرفتن شرایطی منافع هر ۲ گروه (سینماداران و مخاطبان) را به هم نزدیک کرد. کاری که پیش از این شروع شده بود و قیمت نیم بهای بلیت در روزهای سه شنبه بود. البته می‌توانیم روی تخفیف‌های جدید هم کار کنیم که هم سینمای پررونقی داشته باشیم و هم سینماداران و سینماگران ما ضرر نکنند.

وزیر فرهنگ درباره پویش «دو درجه کمتر» نیز گفت: مسائل اجتماعی کمک می‌کند که همدلی داشته باشیم. دعوتی که صورت گرفته فرصتی برای نمایش یک همدلی اجتماعی است. تا الان شاهد مشارکت برخی اصحاب هنر بودیم و در روزهای آینده بیشتر کمک خواهند کرد.

مطالب مشابه را ببینید!

,