دانلود آهنگ بهنام بانی کجای این شهری

کجای این شهری

بهنام بانی

دانلود آهنگ حمید هیراد زیبای من

زیبای من

حمید هیراد

دانلود آهنگ امید جهان بی قرار

بی قرار

امید جهان

دانلود آهنگ آرون افشار درد شیرین

درد شیرین

آرون افشار

دانلود آهنگ فرزاد فرزین کوه یخ

کوه یخ

فرزاد فرزین

دانلود آهنگ آرمین زارعی بگو بینم

بگو بینم

آرمین زارعی

دانلود آهنگ بابک جهانبخش خودمو دارم که

خودمو دارم که

بابک جهانبخش

دانلود آهنگ ماکان بند قصه ی من

قصه ی من

ماکان بند

دانلود آهنگ سینا درخشنده لالایی

لالایی

سینا درخشنده

دانلود آهنگ سینا پارسیان انتها

انتها

سینا پارسیان

دانلود آهنگ احمد سعیدی خیلی قشنگی تو

خیلی قشنگی تو

احمد سعیدی

دانلود آهنگ همایون شجریان بیدار شو

بیدار شو

همایون شجریان

آموزش و تمرینات صداسازی

28 فروردین 1401
صداسازی

سلام همراهان عزیز وبسایت نایس موزیک. در این مقاله به صورت مختصر ولی مفید راجب صداسازی برای خوانندگی و حتی زندگی روزمره صحبت میکنیم.

این پست برای هنرجویان خوانندگی و همچنین افرادی که دوست دارند در هنگام مکالمه صدایی منحصر به فرد داشته باشند بسیار مفید است.

لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

صداسازی چیست

با توجه به اینکه صداسازی در خوانندگی به یک اصل مبدل شده است، تعاریف زیاد و مختلفی راجب مقوله صداسازی بوجود آمده، که درصورت مبتدی بودن در زمینه صداسازی میتوانند باعث سردرگمی ما شوند، به همین دلیل نیاز است تعریف واضحی از صداسازی و تاثیر آنبر خوانندگی ارائه کنیم تا باعث شود به درک درستی از صداسازی برسیم.

متاسفانه دیدگاهی سطحی در بین افراد شکل گرفته است که باعث شده آموزش صداسازی را به سبک موسیقی که خواننده میخواند ربط دهند.

بطور مثال هنرجویی میخواهد آواز سنتی ایرانی بخواند، اولین سوالی که او می پرسد این است که؛ شما چه سبک صداسازی را ارائه می دهید!؟ چون من میخواهم در سبک ایرانی سنتی فعالیت کنم.

باور های غلط در مورد صداسازی

این افراد بر این باورند، روش صداسازی و آموزشه کسی که آواز سنتی ایرانی میخواند با کسی که میخواهد خواننده پاپ شود متفاوت است. اما باید بدانیم در تعریف نوین صداسازی با جدیدترین روش های علمی که تایید شده است، این باور کاملا غلط بوده و این بحث بسیار عمیق تر از این حرف هاست.

در حین خوانندگی دو عملکرد اساسی ولی کاملا متفاوت از لحاظ ساختاری در یک راستا شکل می گیرند.

زمانی که هنرجو میخواهد شروع به خوانندگی کند، در لحظه باید از عضلات صوتی بدنش به نحو احسنت استفاده کند و هم باید اطلاعاتی که از سبک موسیقی خود گردآوری کرده و در ذهن خود دارد استفاده کند.

بصورت کلی مفهوم صداسازی یعنی علمی که شما به کمک آن به حنجره خود به عنوان یک ساز نگا میکنید. به زبان ساده تر حنجره ما یک ساز کامل و بی عیب است که با تمرین تسلط ما بر روی آن افزایش میابد و میتوانیم به راحتی صدای خود را کنترل کنیم و آواها را به زیبایی بخوانیم یا بیان کنیم.

فقط یک تفاوت بین خوانندگی و نوازندگی وجود دارد؛ برای مثال سازی مانند پیانو از قبل برای تولید صدایی زیبا و آوایی گوش نواز ساخته و تنظیم شده است. اما حنجره ما این قابلیت را به خودی خود ندارد و باید بر روی آن کار شود تا بتوانیم از حنجره ی خود به مانند یک ساز گوشنواز استفاده کنیم.

صداسازی در خوانندگی

فواید صدا سازی

صداسازی باعث انعطاف پذیری صدا میشود.

هماهنگی اعصاب و عضله در سیستم صوتی افزایش پیدا میکند.

قدرت صدا بصورت چشمگیری افزایش پیدا میکند.

و هچنین کمک میکند سلامت صدای خود را در طول زندگی حفظ کنید و صدایی زیبا داشته باشید.

نکاتی که باید در مورد تمرینات صداسازی بدانید

به هیچ عنوان در تمرین کردن زیاده روی نکنید! مدت زمان تمرین بین 30 الی 60 دقیقه است. با تمرین کردن بیش از 60 دقیقه ممکن است به سیستم صوتی خود آسیب بزنید.

دوستان عزیز باید حتما توجه کنند که تمرینات صدا سازی به گونه ای نیست که گوشنواز باشد و ممکن است اطرافیان شما را اذیت کند. بهتر است برای تمرین صداسازی، محیطی مانند اتاقتان یا هر جایی که میتوانید تنها باشید را انتخاب کنید.

همچنین هنرجوها نباید زود ناامید شوند و انتظار داشته باشند در مدت کوتاهی تمرینات تاثیرات خود را نشان دهند.

حتما قبل از شروع تمرینات آب ولرم بنوشید.

تمرین صداسازی

تمرینات صداسازی و انواع تکنیک های آن

ما 2 تمرین ساده برای شما دوستان عزیز قرار داده ایم ولی مطمئنن برای صداسازی کافی نیست و شما همراهان عزیز و علاقه مند به خوانندگی بهتر است از یک استاد در این حوزه کمک بگیرید.

تکنیک Yawn Sight

نفس عمیقی میکشیم و به مانند خمیازه کشیدن آن را بیرون میدهیم و درهمان حال شروع به خواندن میکنیم.

و حتی میتوانیم از 7 نت موسیقی هم استفاده کنیم. یعنی بجای خواندن؛ حروف “دو – رِ – می – فا – سُل – لا – سی” را تلفظ کنیم.

تکنیک هامینگ/Humming

تکنیک هامینگ یکی از اصلی ترین تمرینات در صداسازی است، که باعث میشود شما برای اولین بار با صدای خود آشنا شوید.

این تکنیک بدون وارد کردن فشار به حنجره ی شما، حنجره ی شمارا گرم میکند.

تکنیک هامینگ به اینصورت است؛ نوک زبانمان را در پشت دندان ها قرار میدهیم و با دهان بسته با صدای (Hmmm) ملودی آهنگ دلخواهمان را اجرا میکنیم.

البته به یاد داشته باشید اگر هنگام اجرای نت های بالا حنجره ی شما اذیت شد و فشاری زیادی بر روی حنجره احساس کردید، به آرامی نت هارا پایین بیاورید؛ و برعکس.

مهارت در صداسازی

دوره های آموزشی صداسازی

یک دوره ی خوب صداسازی باید بتواند مهارت های هنرجو را تقویت کند و همچنین باید بتواند نقطه ضعف های هنرجو را پیدا کرده و آن هارا برطرف کند و تمرین ها باید مطابق با نقاط ضعف و قوت هنرجو باشد.

در دوره های صداسازی که حضوری برگزار میشوند باید رابطه گرم و صمیمی بین حاضران در کلاس حاکم باشد تا هنرجویان بدور از خجالت و استرس تمرینات خود را پیش ببرند. استرس و خجالت کیفیت صدای شما را بشدت کاهش میدهد.

کلام آخر

اگر میخواهید خواننده موفقی شوید باید به مانند خوانندگان بزرگ مانند آرون افشار، راغب، بهنام بانی و… مهارت صداسازی را بیاموزید و تمرین کنید.