دانلود آهنگ بهنام بانی کجای این شهری

کجای این شهری

بهنام بانی

دانلود آهنگ حمید هیراد زیبای من

زیبای من

حمید هیراد

دانلود آهنگ امید جهان بی قرار

بی قرار

امید جهان

دانلود آهنگ آرون افشار درد شیرین

درد شیرین

آرون افشار

دانلود آهنگ فرزاد فرزین کوه یخ

کوه یخ

فرزاد فرزین

دانلود آهنگ آرمین زارعی بگو بینم

بگو بینم

آرمین زارعی

دانلود آهنگ بابک جهانبخش خودمو دارم که

خودمو دارم که

بابک جهانبخش

دانلود آهنگ ماکان بند قصه ی من

قصه ی من

ماکان بند

دانلود آهنگ سینا درخشنده لالایی

لالایی

سینا درخشنده

دانلود آهنگ سینا پارسیان انتها

انتها

سینا پارسیان

دانلود آهنگ احمد سعیدی خیلی قشنگی تو

خیلی قشنگی تو

احمد سعیدی

دانلود آهنگ همایون شجریان بیدار شو

بیدار شو

همایون شجریان

ساز گیتار و هرآنچه باید درمورد آن بدانید

12 شهریور 1400
گیتار

ساز گیتار یکی از سازهای پر طرفدار عرصه موسیقی که در ایران هم طرفداران زیادی دارد.

از زمان ساخت این ساز در قرن های اخیر تاثیر شگرف خود را روی موسیقی دنیا گذاشته است. و بعد از چندین قرن جایگزینی برای این ساز خوش صدا پیدا نشده است.

نایس موزیک برای شما علاقه مندان به موسیقی اطلاعات کامل و مفیدی رو در مورد این ساز گردآوری کرده است. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز درباره گیتار

گیتار یکی از زیباترین و کاملترین آلات موسیقی ساخته شده هست که در طول قرن ها محبوبیت خودش رو از دست نداده و روز به روز به محبوبیت خودش افزوده است.در طول سال های گذشته برای برطرف کردن نیاز های سبک های مختلف موسیقی گیتار های الکتریک ، بیس ، آکوستیک و … ساخته شدند. که البته در ایران بیشترین نوع این ساز که توسط مردم استفاده میشود و محبوبیت زیادی دارد گیتار کلاسیک هست .

تفاوت و شباهت انواع گیتار ها

گیتار های استاندارد 6 سیم دارند که سایز سیم ها باهم متفاوت است و خب دلیلش کاملا مشخصه. برای ایجاد صدای های بم و زیر ما نیاز به سیم هایی با ضخامت های مختلف داریم. این تفاوت سایز در سیم ها در همه ی مدل های این ساز دیده میشه ولی جنس سیم ها متفاوت هست.

کلاسیک : 3 سیم نایلونی و 3 سیم فلزی

فلامنکو : 3 سیم نایلونی و 3 سیم فلزی

الکتریک : 6 سیم فلزی

آکوستیک : 6 سیم فلزی

بیس : 4 سیم فلزی ( البته میتواند 5 یا 6 سیم هم داشته باشد که فرقی نمیکند و همه سیم ها فلزی هستند ) در گیتار های کلاسیک و فلامنکو 3 سیم نایلونی برای تولید صدا های زیر تر و 3 سیم فلزی که از ضخامت بیشتری برخوردار هستند برای تولید صدای های بم تر مورد استفاده قرار میگیرند. ولی در دو گیتار الکتریک و آکوستیک 6 تا سیم فلزی داریم .

گیتار الکتریک

تفاوت گیتار الکتریک با دیگر مدل ها نبود کاسه ی تو خالی برای ایجاد صدای قوی هست . که در این نوع ساز بجای استفاده از کاسه ی تو خالی از اسپیکر های قوی استفاده میشود . در این بین گیتار الکتریک رو میتوان به یک افکت هم متصل کرد که باعث میشود نوازنده بتواند مانور بیشتری روی ساز بدهد و مخاطب خود را مجذوب موسیقی خود کند. البته باید در نظر داشت که نوع الکتریک ظرافت مدل های کلاسیک را ندارد و عامه پسند نیست .

گیتار نایس موزیک

گیتار بیس

تفاوت این گیتار با دیگر مدل ها نیز در ضخامت سیم ها، تعداد سیم ها و نبود کاسه ی خالی هست. مدل بیس دارای 4 سیم فلزی ضخیم تر هست که بیشتر به عنوان یک ساز برای بَک گراند موسیقی بکار میرود .این گیتار هم مثل الکتریک به وسیله کابل به یک اسپیکر یا یک باند قوی متصل میشود و صدای بَم تری دارد .

گیتار بیس

گیتار کلاسیک

این گیتار که امروزه در ایران طرفدار بیشماری دارد و بیشتر جوانان و نوجوانان درصدد یادگیری این ساز هستند تا اوقات فراغت خوبی برای خود و دیگران به ارمغان بیاورند. نوع کلاسیک برخلاف دیگر مدل ها عامه پسندتر هست، و بیشتر مردم از صدای این نوع گیتار لذت میبرند . برخلاف دیگر مدل ها که افرادی با سلایق خاص رو به سمت خودشون میکشند، مدل کلاسیک تمامی سلایق رو راضی نگه داشته است. برای نواختن و خواندن در جمع های دوستانه و دورهمی ها این نوع گیتار بسیار بهتر هست و میتوان تمامی آهنگ های پاپ رو با این ساز نواخت.

گیتار کلاسیک

گیتار آکوستیک

نوع آکوستیک از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مدل کلاسیک دارد. ولی در ذات خود تفاوت های بسیاری با آن دارد. به عنوان مثال گیتار آکوستیک کمی بزرگتر از مدل کلاسیک است و کاسه ی بزرگی دارد و صد البته بخاطر همین تفاوت صدای قوی تری هم تولید میکند . نوع اکوستیک برخلاف مدل کلاسیک تمامی سیم هایش فلزی است و به همین خاطر صدایی که تولید میکند کمی تیز تر از کلاسیک است .

گیتار آکوستیک

تاریخچه ی ساز

درباره ی تاریخچه ی پیدایش و ساخت گیتار حرف و حدیث های زیادی وجود دارد ولی منطقی ترین گفته ای که میشود پیدا کرد رو اینجا شرح میدهیم .

گیتار تحول یافته و ساخته شده از ساز لوت هست که خود لوت نیز از ساز عود تحول یافته و ساخته شده است. بیشتر افراد اعتقاد به این دارند که گیتار سازی ایرانی هست. دلیلش هم بودن کلمه “تار” در آخر آن است . طبق گفته های تاریخی اولین کسی که گیتار رو به اروپا برد شخصی به نام زریاب بوده که به همراه شاگردان خود این ساز رو به اسپانیا برده و میتوان گفت اولین مدرس این ساز در اروپا همین شخص یعنی زریاب دارابگردی بوده است.

محدوده های صوتی گیتار

این ساز توانایی اینو داره که تا 63 فرکانس مختلف از نت های موسیقی رو تولید کنه و این امکان رو به شما میده که موقع نواختن این ساز دستتون باز باشه و بتونید لحظات خوبی برای مخاطبتون به ارمغان بیارید. و البته قابل ذکر هست که گیتار گستره ی صوتی در حد 3.5 اکتاو رو داره. این ساز معمولا دارای 19 الی 24 فرت هست که 12 فرتش روی دسته جا گرفته و بقیه فرت ها نیز روی کاسه هستند.

باور های اشتباه درمورد ساز گیتار

عموم مردم فکر میکنند برای یادگیری گیتار الکتریک باید اول مدل کلاسیک رو یاد گرفت که یک باور غلط و نادرستی است. یادگرفتن گیتار در چند هفته ! متاسفانه یا خوشبختانه همچین چیزی امکان پذیر نیست. و باید زمان زیادی رو صرف تمرین و یادگیری کرد. مدل الکتریک یک ساز ضداجتماعی و مخرب است ! این باور غلط از چندین سال پیش رواج پیدا کرد . دلیلش هم میتواند استفاده از مدل الکتریک این ساز در سبک های مختلف در سایر کشور ها باشد. ولی نباید بی انصاف باشیم و بخاطر یک تعداد آهنگ این ساز زیبا و خوش صدارو که در موسیقی های زیبای پاپ ایرانی هم ازش استفاده میشود بدنام کنیم .

توضیحات تکمیلی

افرادی که به این ساز علاقه مند هستند بهتر است اول تحقیق و بررسی بیشتری درمورد هر مدل داشته باشند تا بعدا از انتخاب خود پشیمان نشوند و از روز اول با علاقه ی بیشتری یادگیری این ساز خوش صدارو دنبال کنند .

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها