مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

چرا نباید از آب لوله‌کشی برای پرکردن رادیاتور خودرو استفاده کنیم؟

فصل سرما در اکثر نقاط کشورمان آغاز شده است و رانندگان باید بیش از هر زمان دیگری مراقب وضعیت رادیاتور خودرو باشند. یکی از معضلات بزرگ خودروها در زمستان، ترکیدن واترپمپ یا شلنگ‌های رادیاتور بر اثر یخ‌زدن آب است. اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند؛ مانند نابودی موتور بر اثر استفاده از آب لوله‌کشی برای پرکردن رادیاتور است.

موتور XU7 به‌دلیل سوخت مکرر واشر سرسیلندر در کشورمان شهرت دارد اما جالب است بدانید بسیاری از خودروها به‌خاطر دقیق رسیدگی‌نکردن آسیب‌پذیر هستند. سرسیلندری که در تصویر می‌بینید، متعلق به نیسان 240SX است که خودرو اسپرت دودر و دوست‌داشتنی است. موتور این خودرو با کد KA24DE شناخته می‌شود. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، این موتور چهارسیلندر 2.4 لیتری کامل از بین رفته است. دلیل نابودی این موتور گرمای بیش از حد و بی‌توجهی مالک به استفاده از سیستم خنک‌کننده مرغوب است.

نتایج استفاده از آب لوله‌کشی در رادیاتور خودرو نیسان 240SX

کانال یوتیوب I Do Cars تصاویری از این موتور آسیب‌دیده را به اشتراک گذاشته است. از همان ابتدا، نشانه‌هایی از نفوذ آب به مناطقی که نباید با آب در تماس باشند، مشاهده می‌شود. پس از بازکردن موتور، رسوبات زنگ‌زده بسیاری روی موتور و شلنگ‌های مایع‌ خنک‌کننده مشاهده شد. درنهایت وقتی سرسیلندر کامل باز شد، نتیجه پرکردن رادیاتور خودرو با آب لوله‌کشی واضح بود.

مواد معدنی موجود در آب لوله‌کشی برای سیستم خنک‌کننده خودرو مضر هستند. این مواد با آهن و آلومینیوم موجود در موتور واکنش می‌دهند که نتیجه آن تولید لایه‌ای از زنگ‌‌زدگی نارنجی‌رنگ است که سرتاسر موتور را درگیر می‌کنند. این زنگ‌زدگی به‌مرور تبدیل به لجن می‌شود و لجن تشکیل‌شده نیز مجراهای سیستم خنک‌کننده موتور را مسدود می‌کند. این مشکل حرارت موتور را افزایش می‌دهد و واشر سرسیلندر را می‌سوزاند. مانند تجربه مشابه ما درمورد موتورهای پژو، لجن شیری‌رنگ تمامی مخزن روغن خودرو را پر کرده است. سوختن واشر سرسیلندر باعث مخلوط شدن آب و روغن در پیشرانه می‌شود.

اگر از مایع خنک‌کننده مناسب برای پرکردن رادیاتور خودرو استفاده می‌شد، احتمال داشت این اتفاق رخ ندهد. همچنین بی‌توجهی به خرابی واشر سرسیلندر ادامه کار با موتور را ناممکن می‌کند. این بی‌توجهی باعث می‌شود زنگ‌زدگی به میل بادامک و میل‌لنگ نیز کشیده شود. حتی پیستون‌های این موتور نیز زنگ زده بودند و تعمیرکاران با استفاده از چکش توانستند آن‌ها را از بلوک سیلندر جدا کنند.

ریختن آب لوله‌کشی در رادیاتور خودرو راهی ساده برای خنک نگه‌داشتن موتور خودرو در شرایط بحرانی است. اما آب لوله‌کشی نباید مدتی طولانی در رادیاتور بماند. مایع‌ خنک‌کننده خودرو فقط برای جلوگیری از یخ‌زدن یا جوش‌آوردن موتور نیست، بلکه از اجزای داخلی پیشرانه نیز محافظت می‌کند.

مطالب مشابه را ببینید!