مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

«شکاف» زیبا و خلاقانه یک آپارتمان مدرن در آمریکا + نصاویر

این ساختمان در شمال محله رینو در دنور با الهام از اشکال جغرافیایی در کوه‌های راکی مجاور طراحی شده است. 

 نمای غربی این بلوک ۱۵ طبقه که کنار یک خط راه‌آهن بزرگ بین‌ایالتی قرار دارد، یک طرح منحنی دارد که یک دیوار پرده‌ای شیشه‌ای با برش عظیمی شبیه ترک آن را پوشانده است. 

معماران MAD می‌خواستند این طرح اشاره‌ای به صخره‌های طبیعی داشته باشد طوری که انگار خودش را روی نمای مسکونی تحمیل کرده است. 

ما یانسانگ، مدیر پروژه به دزین گفته: «شکاف روی نما شبیه یک فضای طبیعی به نظر می‌رسد که انگار یک جعبه مدرن را شکافته است.» 

«در قسمت عمودی شکاف، فضاهای سبز، فضاهای بیرونی و آب‌نماهایی را گنجانده‌ایم که همه امکانات داخلی را به هم متصل می‌کنند و به ساکنان و بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند بیرون بروند و از فضاها و مناظر از سطوح مختلف لذت ببرند.» 

این شکاف با استفاده از گچ بافت‌داری که از دیوار پرده‌ای شیشه‌ای بیرون زده، در سطح لابی و در امتداد مکان‌های عمومی پلکانی و پایه ساختمان ایجاد شده و لابی را قاب کرده است. 

این شکاف که از طبقه ششم آغاز می‌شود، به شکل یک تراس با راه‌پله در فضای باز آغاز و تا طبقه نهم ادامه می‌یابد، در حالی که فضاهای رفاهی محصورشده با شیشه پشت فضاهای بیرونی فرو رفته‌اند. 

پلکان بیرونی طوری طراحی شده که شبیه مسیرهای کوهستانی در سراسر ایالت کلرادو باشد و گیاهانی از زیست‌بوم‌های مختلف بر اساس ارتفاعات، در طبقات مختلف کاشته شدند. 

در ابتدای شکاف، پوشش گیاهی بکاررفته از کوهپایه‌ها بود، در حالی که برای پشت بام درختان کاج شبیه به فلات آلپی ایالت انتخاب شده است. 

در پشت بام استخری با آبشار وجود دارد. مدیر پروژه جان کانتیولی گفته که هدف از این طراحی این بود که فرسایش را شبیه‌سازی کنیم و این تنها یکی از جزئیات ساختمان است، مانند سیمان سنگ‌دانه‌ای سنگین در ستون‌های نگهدارنده. 

«ما می‌خواستیم این سازه همه چیز را در بر بگیرد. بسیاری از اقدامات کوچک طراحی با همین هدف و برای افزایش عامل تجربی اعمال شدند. محوطه‌سازی، بوهای مختلف، صداهای مختلف، آب. ما می‌خواستیم همه اینها را به محوطه بیاوریم.» 

فضاهای عمومی داخلی مانند سالن اقامت نیز با گچ پوشانده شدند تا جلوه‌ای غارمانند به فضا بدهند. 

بین طبقه نهم و پشت‌بام، مناطق داخل شکاف به بالکن‌های خصوصی اختصاص داده شد. تمام کاشت‌ها مطابق با تجزیه و تحلیل باد و خورشید انجام شد تا گیاهان در تمام طبقات بتوانند رشد کنند. 

جزئیات دیگری که از محیط ایالت الهام گرفته شدند شامل یک تخته سنگ عظیم می‌شوند که در لابی قرار داده شد و به تقویت بیشتر قطعه پی طبقه همکف نیاز داشت. 

بیشتر توجه ما به نمای غربی معطوف بود، چون قسمت پشتی ساختمان که رو به شهر و دشت‌های بزرگ فراتر است، ترکیبی از دیوار شیشه‌ای و روکش مات است. رنگ پوشش و تعامل آن با شیشه شبیه یک «سنگ شکسته» است.

شیشه‌ی سمت غرب نیز پوششی بسیار انعکاسی دارد و در زمان‌های خاصی از روز می‌تواند کوه‌ها را در افق منعکس کند. 

این سازه دارای ۱۸۷ واحد اجاره‌ای است. فضاهای خصوصی همان دیوارهای گچی ارگانیک منطقه شکاف را ندارند، اما جزئیاتی مانند چوب‌های غنی در آنها به کار برده شده تا همچنان شبیه الهامات طبیعی از منطقه به نظر برسند. 

این سازه نیز جزو مجموعه‌ای از سازه‌های مسکونی محله است که تا همین اواخر بیشتر به مصارف صنعتی اختصاص داشت. 

MAD سال ۲۰۰۴ در پکن تاسیس شد و دفاتری در لس‌آنجلس و رم دارد و ده‌ها پروژه برجسته از جمله ضمیمه‌ی حباب‌مانند خانه‌ای در ژاپن را تکمیل کرده است. بسیاری از پروژه‌های در حال پیشرفت این گروه معماری از پدیده‌های طبیعی الهام گرفته‌اند، مانند سقف موج‌مانند مرکز هنر نانهای در گوانگدونگ.

مطالب مشابه را ببینید!