مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

شکست پروژه بمب‌افکن رادارگریز آمریکایی

لغو پروژه ساخت یک بمب‌افکن رادارگریز و قدرتمند، برای آمریکا مشکلات زیادی به بار آورد؛ مشکلاتی که با افزایش تهدیدات چین، برای آمریکا بیشتر و بیشتر می‌شود. 

به گزارش خبرآنلاین، بمب‌افکن رادارگریز A-۱۲ اونجر، یک پروژه بلندپروازانه نیروی دریایی ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ بود که برای جایگزینی A-۶E Intruder، جنگنده تهاجمی آمریکایی طراحی شده بود. با وجود طراحی خاص، برد، رادار و سلاح‌های برتر، هزینه‌ها به ۹۶ میلیون دلار برای هر هواپیما افزایش یافت. با پایان جنگ سرد و کاهش بودجه‌های دفاعی، وزیر دفاع آمریکا این برنامه را در سال ۱۹۹۱ لغو کرد. 

A-۱۲ اونجر که توسط مک‌دانل داگلاس و جنرال داینامیکس طراحی شده بود، روی کاغذ برای نیروی دریایی آمریکا هیجان‌انگیز بود. وزارت دفاع قبلاً ۵ میلیارد دلار در این برنامه سرمایه‌گذاری کرده و تخمین هزینه برای هر هواپیما به ۹۶ میلیون دلار افزایش یافته بود. 

براساس گزارش nationalinterest، لغو این پروژه یک تصمیم بحث‌برانگیز بود، چرا که نیروی دریایی بدون بمب‌افکن مدرن باقی ماند. بنابراین این وظیفه برعهده F/A-۱۸ Hornet و F-۳۵C گذاشته شد. برخی از استراتژیست‌ها اکنون این لغو برنامه را یک فرصت از دست رفته می‌دانند، به ویژه با افزایش تهدید دریایی چین. 

A-۱۲ اونجر امروز می‌توانست به نیروی دریایی آمریکا توانایی بیشتری برای چالش کشیدن چینی‌ها در دریای شرق و جنوب چین بدهد. لغو پروژه A-۱۲ به نیروی دریایی آسیب رساند و پس از پایان درگیری‌ها در خاورمیانه، با افزایش تهدید چین، ارتش را درگیر کرد. بنابراین، تصمیم لغو پروژه A-۱۲ اونجر یک ناامیدی بود که برخی از استراتژیست‌های دریایی آرزو داشتند تا از لغو آن اجتناب شود.

مطالب مشابه را ببینید!