از ادای دین سینمای کودک به «فیلمفارسی» تا گپ و گفت صمیمانه «رییس سازمان سینمایی» با داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: پنجمین روز از «سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» به عنوان آخرین روز اکران آثار حاضر در این دوره نیز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس، پنجمین روز از «سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» به عنوان آخرین روز اکران آثار حاضر در این دوره نیز برگزار شد و در این روز دو اثر باقیمانده از مجموع آثار راهیافته به بخش «مسابقه ملی سینمای بلند» به نمایش درآمد و همانند روزهای پیشین با استقبال ویژه مدارس و دانشآموزان نوجوانان مواجه شد و به عنوان روز پایانی اکرانها شور حضور در سالن های سینما حتی در سانسهای ابتدایی که در روزهای گذشته با استقبال چندانی مواجه نمیشد مشهود بود و این نشاط با حضور عروسکهای غولپیکر در پیاده راه «پردیس سینمایی ساحل» و اجتماع خانوادهها به اوج خود رسید.
نخستین اثری که در پنجمین روز از «جشنواره سی و ششم» اکران شد، فیلم سینمایی «بامبولک» به کارگردانی «آرش معیریان» و تهیه کنندگی «بهروز مفید» بود. اثری موزیکال که به عنوان دنباله فیلم سینمایی «بام بالا» محسوب میشود. فیلمی که در سال ۱۳۹۹ هجریشمسی به کارگردانی «سیدجمال سیدحاتمی» تولید شده بود و داستان خواهر و برادری را روایت میکرد که از عروسکی به نام «بام بالا» کمک میگیرند تا پدر و مادر خود را آشتی دهند و حالا «بامبولک» با برخورداری از حمایت مالی «بنیاد سینمایی فارابی» به سراغ تولید ادامه نسل «بام بالا خان» و حضور نوه عروسکی این شخصیت به نام «بامبولک» رفته و داستان زندگی خانوادهای تک فرزندی را روایت میکند. خانوادهای که دخترشان «نعنا» برای داشتن برادر یا خواهر به والدین خود اصرار میکند اما آنها درخواستش را قبول نمیکنند و از این جهت «بامبولک» به یاری او میآید تا آرزویش برآورده شود. آرزویی که تحقق آن به واسطه حضور «شیطونک» دچار مشکلات ویژه می شود و …
سوای نظر از ایرادات فنی «بامبولک» که شاید برخی از آنها محصول تعجیل تولیدکنندگان اثر برای رسیدن به موعد جشنواره بود و …؛ آنچه که در فیلم سینمایی «بامبولک» مشهود است دغدغهمندی و ایده خوب سازنده اثر است که به سراغ موضوع «فرزندآوری» رفته و در حدبضاعت خود سعی نمودهاند تا به این بحران جدی در جامعه بپردازند. اما در این میان باید توجه داشت که فقر داستانپردازی مناسب و استفاده هوشمندانه از تعلیقها و پیرنگهای منطقی در چنین آثاری یک آفت بزرکگ است که موجب درغلتیدن آنها در کلیشههای تکراری شده و آنها را به اثاری کم رمق تبدیل مینماید. آثاری که عموما در سینمای کودک و نوجوان تلاش میکنند تا ضعفهای فیلمنامهای خود را با موزیک و رقص و … جبران نمایند.
پایان بخش اکرانهای «مسابقه ملی سینمای بلند» این دور از جشنواره، فیلم سینمایی «دختر برقی» به تهیه کنندگی و کارگردانی «حسین قناعت» بود. اثری که حالا چندسالی از تولید آن میگذرد. اثری که پروانه نمایش خود را در در شهریورماه سال ۱۴۰۲ هجریشمسی گرفت و حالا شاید هم به واسطه حضور برخی سلبریتیهای فعال در فرایند فتنه ۱۴۰۱ و … نخستین اکران خود را در جشنواره امسال تجربه نمود.
فیلم سینمایی «دختر برقی» هم همچون فیلم سینمایی «بامبولک» به سراغ موضوع «فرزندآوری» رفته بود و از منظر خود تلاش داشت تا با روایت داستان حضور یک ربات انساننما در زندگی زوجی جوان مزه حضور بچه در زندگی را به مخاطبان خود بچشاند. اما متاسفانه عدم دقت در استفاده از نمادها و همچنین بکارگیری فکتهای ناقص موجب شده بود تا این اثر به نوعی در روایت داستانی خود گیج زده و دچار نقض غرض شده و حتی در برخی سکانسها حتی در تقابل و مواجهه با مبانی «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» به نظر برسد و با وجود برخورداری از قوارههای بصری لازم برای جذب «مخاطب کودک و نوجوان» متاسفانه آنچنان دارای اشکالات گل درشت باشد که در دسته آثار مخرب به لحاظ تربیتی و تاثیرگذاری بر این رده سنی دستهبندی شود. ایرادات و اشکالاتی که شاید ادای دین به «فیلمفارسی» و توجه دادن مخاطب کودک و نوجوان به پیگیری تولیدات سینمایی قبل از انقلاب یکی از کوچکترین پیامهای مخرب این اثر سینمایی قلمداد شود.
اما از حاشیههای ویژه پنجمین روز از «جشنواره سی و ششم» میتوان به حضور «محمد خزاعی» رییس سازمان سینمایی کشور در محیط جشنواره و گپ و گفت صمیمانه با داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان این دور از جشنواره در «پردیس سینمایی ساحل» بود. حضوری نمادین که بیش از هر چیز میتواند عمق توجه به تولیدات «سینمای کودکان و نوجوانان» و جایگاه ویژه «جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» را در عرصه مدیریت فرهنگی کشور یادآوری نماید.