مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

کشف قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی»

یک ماده سفید مرموز که روی سر و گردن مومیایی های 3600 ساله در بیابان های چین یافت شده است در واقع قدیمی ترین پنیر کشف شده در جهان است.

به گزارش فرادید، محققان حدود دو دهه پیش این ماده عجیب را بر روی چندین مومیایی دفن شده در گورستان شائوهه در حوضه تاریم در شمال غربی چین کشف کردند. اکنون آزمایش‌های DNA نشان می‌دهد که این ماده مرموز پنیر کفیر است. پنیر نرم پروبیوتیک هزاران سال پیش از پنیر گاو و بز ساخته شده است.

جایی که مومیایی های تاریم در بیابان های چین پیدا شد. بسیاری از این مومیایی ها در قایق های چوبی در شن های صحرا دفن شدند

این پنیر حاوی چندین گونه باکتریایی و قارچی از جمله لاکتوباسیلوس کفیرانوفاسین و Pichia kudriozoi است که هر دو در دانه های کفیر امروزی یافت می شوند. این ذرات “کشت های همزیستی” هستند که از ترکیبی از باکتری ها و مخمرها تشکیل شده اند که شیر را به پنیر تبدیل می کنند، شبیه به “مایه خمیرمایه”.

کیائومی فو، نویسنده ارشد این مطالعه و دیرینه شناس در موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی آکادمی علوم چین، گفت: «این قدیمی ترین نمونه شناخته شده پنیر است که تاکنون در جهان پیدا شده است. حفظ مواد غذایی مانند پنیر برای هزاران سال بسیار دشوار است، بنابراین این فرصت بسیار نادر و ارزشمند است.

فو افزود: بررسی دقیق‌تر این پنیر باستانی می‌تواند به ما در درک بهتر رژیم غذایی و فرهنگ اجدادمان کمک کند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که ذرات Al. کفیرانوفاسین ها با ذرات مشابهی که منشا آن تبت هستند، ارتباط نزدیکی دارند. با تعیین توالی ژن های باکتریایی، محققان می توانند تکامل باکتری های پروبیوتیک را در 3600 سال گذشته ردیابی کنند.

مومیایی های حوضه تاریم در چین 3600 سال قدمت دارند

نمونه هایی از پنیر 3600 ساله که روی مومیایی ها یافت شد

فو گفت: “مشاهدات ما نشان داد که فرهنگ کفیر از عصر برنز در منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین حفظ شده است.” ما می توانیم ببینیم که چگونه یک باکتری در طول 3000 سال گذشته تکامل یافته است. همچنین با مطالعه لبنیات، تصویر روشن تری از زندگی انسان باستانی و تعامل او با جهان به دست آوردیم.»

با این حال، ما هنوز نمی دانیم که چرا این مومیایی ها در وهله اول با پنیر پوشیده شده بودند.

نوشته کشف قدیمی‌ترین «پنیر» جهان بر روی اجساد «مومیایی» اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!