مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

کووید-۱۹ از کجا آمد؛ حیوانی یا آزمایشگاهی؟

محققان فهرستی از حیوانات احتمالی موجود در بازاری در شهر ووهان چین را تهیه کرده‌اند که گمان می‌رود منبع همه‌گیری کووید-19 باشد.

به گزارش سرگرمی روز، در این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله Cell منتشر شد، آنها داده های ژنتیکی بیش از 800 نمونه جمع آوری شده از بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan را بررسی کردند. این نمونه ها از اول ژانویه 2020 توسط مقامات چینی جمع آوری شده است.

اگرچه دانشمندان چینی قبلا توالی ژنتیکی را منتشر کرده بودند، اما حیوانات احتمالی آلوده به ویروس کرونا را شناسایی نکردند.

مایکل وروبی از دانشگاه آریزونا در بیانیه‌ای گفت: «این احتمالاً آخرین مجموعه داده‌های مستقیم از بازار ووهان است و از برخی جهات مانند پر کردن آخرین قطعه از پازلی است که تا حد زیادی واضح بود.» »

وی افزود: ما تجزیه و تحلیل کامل و دقیقی از این داده ها و ارتباط آن با سایر شواهد موجود در مورد چگونگی شروع همه گیری ارائه کرده ایم.

به گفته محققان، به عنوان مثال، سگ راکون معمولی رایج ترین گونه حیوانی در غرفه های بازار حیوانات بود که در 12 ژانویه نمونه برداری شد و در عین حال، مثبت ترین نمونه ها برای SARS-CoV-2 در این غرفه ها یافت شد. آنها همچنین DNA گربه و موش بامبو را در نمونه های محیطی آلوده به ویروس شناسایی کردند.

“کووید-19 در بازار در گردش بود”

فلورانس دبارد، نویسنده دیگر پژوهش از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از گونه‌های جانوری کلیدی قبل از رسیدن تیم‌های CDC چین، آنجا را ترک کرده بودند، بنابراین ما نمی‌توانیم مستقیما ثابت کنیم که این حیوانات آلوده شده‌اند.»

وی افزود: ما ردپای DNA و RNA این حیوانات را در نمونه‌های محیطی مشاهده می‌کنیم و برخی از آنها در غرفه‌هایی بودند که SARS-CoV-2 نیز در آنجا یافت شد.

محققان در این مطالعه بر این باورند که بیماری کووید-19 به احتمال زیاد از حیوانات به انسان منتقل می شود، اما این تحقیق به طور قطع بحث در مورد اینکه آیا ویروس منشا آزمایشگاهی است یا در طبیعت را حل نمی کند.

مارک ولهاوس، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا، گفت: تجزیه و تحلیل ژنتیکی جدید نشان می‌دهد که بیماری همه‌گیر «ریشه‌های تکاملی خود را در بازار ووهان دارد» و ممکن است کووید-19 قبل از اینکه در این کشور پیدا شود به انسان سرایت کرده باشد. بازار بسیار کوچک است

وی افزود: این یک کشف مهم است و به نوعی فرضیه منشا حیوانی این ویروس را تقویت می کند اما نتیجه هنوز نهایی نشده است.

وولهاوس می گوید: «شکی نیست که کووید-19 در این بازار که پر از حیوانات مختلف بود، در گردش بود. سوال اصلی که بی پاسخ مانده است این است که چگونه ویروس در وهله اول وارد این بازار شد.

نوشته کووید-۱۹ از کجا آمد؛ حیوانی یا آزمایشگاهی؟ اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!