مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

آیا واقعاً آدم‌هایی با شخصیت متضاد جذب یکدیگر می‌شوند؟

آنها می گویند افراد با شخصیت ها و علایق متفاوت یکدیگر را جذب می کنند، اما به نظر می رسد در زندگی واقعی برعکس است. مطالعات متعدد در چند دهه گذشته نشان داده است که افراد تمایل دارند با افرادی که بیشتر شبیه خودشان هستند وارد رابطه شوند.

به گزارش فرادید، افرادی که دارای ویژگی های مشترک هستند، به احتمال زیاد جذابیت طولانی مدت مورد نیاز برای روابط پایدار را خواهند داشت.

اریکا اسلیتر، روانشناس دانشگاه ویلانوا در پنسیلوانیا، به لایو ساینس گفت: “وقتی مردم در مورد جذابیت طرف مقابل صحبت می کنند، می گویند: “من زوجی را می شناسم که زمانی ازدواج کردند که اشتراکات زیادی نداشتند.” اما شباهت همچنان وجود دارد. عاملی قوی در جذب افراد به یکدیگر.”

در واقع شباهت در تمام مراحل شکل گیری رابطه نقش اساسی دارد. محققان به ترجیحات بیان شده افراد، یا ویژگی هایی که افراد در فرد مقابل به دنبال آن هستند، نگاه کرده اند.

اسلیتر می گوید: «بیشتر اوقات، مردم می گویند که به دنبال شخصی هستند که شبیه آنها باشد. این به معنای شباهت در ویژگی های مختلف، مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، مذهب، جهت گیری سیاسی و سرگرمی ها است.

وقتی به داده‌های افراد در روابط بلندمدت نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد شباهت بر همه چیز حاکم است. تانیا هوروویتز، محقق دانشگاه کلرادو بولدر، با تجزیه و تحلیل مقالات علمی گذشته و مجموعه داده های جمعیتی در مقیاس بزرگ، مطالعه ای در مورد این روندها انجام داد. نتایج این مطالعه که در سال 2023 منتشر شد، نشان داد که 89 درصد از صفات بین زوجین دارای همبستگی مثبت است، به این معنی که اگر یک نفر زیاد ورزش کند، همسرش نیز همین عادت را دارد. این شباهت در سیاست، عادات بهداشتی، مصرف مواد مخدر و موارد دیگر وجود داشت. هوروویتز درباره این مطالعه گفت: ما داده های خام را با 133 ویژگی تجزیه و تحلیل کردیم. “تعجب آور بود که دیدن شباهت اندک بین این جفت ها بسیار غیرعادی بود.”

آیا این بدان معناست که شریک زندگی شما دقیقاً مانند شما خواهد بود؟ نه دقیقا!

ویژگی متفاوت زوج ها نحوه ی مسئولیت پذیری آنها در تعاملات اجتماعی است که به آن سلطه اجتماعی نیز می گویند. اسلتر توضیح می دهد که اگر هر دو این تسلط را داشته باشند، کارشان فرق می کند. برعکس، اگر هر دو مطیع و همرنگ جماعت باشند، هرگز با مشکل رابطه مواجه نمی شوند. افراد با سلطه اجتماعی متضاد شادتر از افراد با تسلط اجتماعی مشابه هستند.

افرادی که از نظر ظاهری متفاوت هستند ممکن است به دلیل دیگری نیز جذب یکدیگر شوند: کشش جنسی متقابل. به عنوان مثال، مطالعات دوستیابی سریع نشان می دهد که آنچه ما می گوییم در یک شریک می خواهیم همیشه با کسی که از نظر جسمی یا عاطفی جذب می شویم مطابقت ندارد. هنوز مشخص نیست که این جذب چگونه انجام می شود. اسلاتر می‌گوید که این تا حدی به این دلیل است که وقتی با کسی رو در رو صحبت می‌کنیم، همچنان به دنبال شباهت‌ها هستیم، اما به روشی جامع‌تر. اسلاتر اضافه کرد که تحقیقات نشان داده است که افزایش شباهت کلی با شیمی عاشقانه مرتبط است.

حتی اگر دو نفر رابطه خود را با ویژگی ها و علایق متفاوتی آغاز کنند، به مرور زمان شبیه هم می شوند، پدیده ای به نام همگرایی. گذراندن وقت با هم چیزهایی مانند عادات و سبک زندگی را تغییر می دهد و این باعث افزایش جذابیت افراد نسبت به یکدیگر با رشد رابطه می شود.

در نهایت، اینکه ما چه کسی هستیم و تصورات ما از شریک زندگی‌مان نیز می‌تواند بر جذابیت پایدار تأثیر بگذارد. برای مثال، یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که فرقی نمی‌کند غریبه‌ها یا دوستان فکر کنند این زوج شبیه هم هستند. علاقه و رضایت در یک رابطه بستگی به این دارد که آیا آن دو در رابطه، شریک زندگی خود را شبیه به خود می دانند یا خیر.

اسلاتر گفت: «این در مورد قضاوت ذهنی شماست. اگر فکر می کنید که فرد مورد نظر شبیه شماست، در انتخاب خود شک نکنید، زیرا بدیهی است که شباهت بیش از هر چیز دیگری مهم است.

نوشته آیا واقعاً آدم‌هایی با شخصیت متضاد جذب یکدیگر می‌شوند؟ اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!