مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

این ۵ ماده غذایی دارای میکروپلاستیک پنهان هستند

مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد، نشان می دهد که قطعات و الیاف پلاستیکی ریز در بافت بینی جسد انسان یافت شده است. گفته می شود که قطعات میکروپلاستیک در حباب بویایی (بخشی از بینی که بوها را تشخیص می دهد، واقع در پایه مغز) یافت شده است.

به گزارش عصرترکیه به نقل از تایمز ایندیا، مطالعات انجام شده در گذشته نشان داده است که میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها نه تنها به ریه ها، بلکه به ریه ها، کبد، بیضه ها و آلت تناسلی، خون، ادرار و مدفوع و شیر مادر. غذا یکی از راه های مهم ورود میکروپلاستیک ها به بدن است. در این مقاله به 5 ماده غذایی که حاوی حداکثر میکروپلاستیک هستند اشاره می کنیم.

شکر و نمک

رایج ترین ادویه های آشپزخانه مانند شکر و نمک حاوی مقدار قابل توجهی میکروپلاستیک هستند که می تواند از طریق بسته بندی های پلاستیکی یا به دلیل نگهداری این ادویه ها در ظروف پلاستیکی به مواد غذایی وارد شود. در مطالعه‌ای با عنوان «میکروپلاستیک‌ها در نمک و شکر» که توسط سازمان تحقیقات زیست‌محیطی Toxics Link انجام شد، 10 نوع نمک شامل نمک خوراکی، نمک سنگ و نمک دریا و همچنین پنج نوع شکر خریداری شده از بازارهای آنلاین مورد آزمایش قرار گرفت. و به صورت محلی در این تحقیق میکروپلاستیک ها در تمام نمونه ها به اشکال مختلف از جمله الیاف، گلوله و قطعات یافت شد و اندازه این میکروپلاستیک ها از 0.1 میلی متر تا 5 میلی متر متغیر بود. مطالعه دیگری که در سال 2023 انجام شد، نشان داد که نمک صورتی هیمالیا که از زمین استخراج می شود، دارای بیشترین میزان میکروپلاستیک است و پس از آن نمک سیاه و نمک دریا قرار دارند.

یک چای کیسه ای

چای کیسه ای یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که می تواند بدن انسان را در معرض میکروپلاستیک ها قرار دهد. پلاستیک های موجود در کیسه های چای صدها سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند و اندازه ذرات می تواند از 1 میکرومتر تا 5 میلی متر متغیر باشد. دمای بالای آب هنگام خیساندن کیسه های چای می تواند باعث رها شدن میکروپلاستیک ها در قوری یا فنجان شود. دوستداران چای باید مراقب کیسه های چای باشند، زیرا می توانند آنها را در معرض میلیاردها ذرات پلاستیکی قرار دهند که بسیاری از آنها می توانند به سلول های انسان نفوذ کنند.

برنج

برنج یک عنصر اصلی در رژیم غذایی ما است، بنابراین این غذا می تواند ما را در معرض میکروپلاستیک های بیشتری قرار دهد. مطالعه ای در دانشگاه کوئینزلند نشان داد که به ازای هر نصف فنجان یا 100 گرم برنج خورده شده، 3 تا 4 میلی گرم پلاستیک وارد بدن می شود. پختن سریع برنج بدون شستن کافی می تواند خطر جذب الیاف میکروپلاستیک را چندین برابر در بدن افزایش دهد، زیرا در هر وعده برنج می تواند 13 میلی گرم میکروپلاستیک وجود داشته باشد. برای کاهش آلودگی پلاستیکی، مهم است که برنج خود را خوب بشویید و قبل از استفاده 4 یا 5 بار آبکشی کنید.

غذاهای دریایی

دوستداران غذاهای دریایی باید از مقدار زیادی میکروپلاستیک که می تواند از طریق فاضلاب وارد اقیانوس شده و توسط حیوانات دریایی مصرف شود، آگاه باشند. میکروپلاستیک های انباشته شده در حیوانات می توانند وارد بدن انسان شوند. یک مطالعه در سال 2020 بر روی میکروپلاستیک ها در انواع مختلف غذاهای دریایی، پلاستیک های ریزی را در هر نمونه غذاهای دریایی پیدا کرد.

آب بطری شده

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences” بیان می کند که آب آشامیدنی می تواند تا 240000 قطعه پلاستیک را در خود جای دهد. این تحقیق از یک تکنیک تصویربرداری منحصر به فرد برای شناسایی هزاران قطعه ریز پلاستیک در بطری های آب یکبار مصرف معمولی استفاده کرد. این مطالعه نشان داد که حدود 90 درصد از این قطعات پلاستیکی کوچک، نانوپلاستیک‌هایی هستند که می‌توانند در سلول‌ها و بافت‌های انسان جذب شوند و همچنین از سد خونی مغزی عبور کنند. هر بار که بطری را باز و بسته می کنید، میکروپلاستیک های بیشتری وارد آب می شوند.

نوشته این ۵ ماده غذایی دارای میکروپلاستیک پنهان هستند اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!