مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

پنج گروه شغلی برتر در یک دهه آینده کدامند؟ کدام مشاغل از بین می‌روند؟

اولگ کارپیاک، خبرنگار اوکراینی بی بی سی، درباره بهترین مشاغل دهه آینده و مشاغلی که به دلیل توسعه فناوری های جدید و دیجیتال از بین خواهند رفت، صحبت کرد.

بر اساس این گزارش؛ بازار کار سریعتر از همیشه در حال تغییر است و بسیاری از مشاغلی که امروزه وجود دارند به زودی از بین خواهند رفت.

بر اساس مطالعه اخیر مجمع جهانی اقتصاد، دو عامل اصلی که باعث این تغییرات شده اند عبارتند از: ظهور فناوری های جدید و اتوماسیون. و گذار به اقتصاد سبز و پایدار.

انتظار می‌رود پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های جدید، مانند نحوه پردازش داده‌های بزرگ، محاسبات ابری و هوش مصنوعی منجر به تغییرات اساسی در بازار کار شود.

خبر خوب این است که ورود فناوری‌های جدید به اقتصاد تحرک را در کل اقتصاد ایجاد می‌کند و در حالی که برخی مشاغل از بین می‌روند، برخی دیگر ایجاد می‌شوند. در نهایت، زمانی که یک کسب و کار بتواند با منابع کمتر به دستاوردهای بیشتری برسد، به طور طبیعی گسترش می یابد.

محققان مجمع جهانی اقتصاد می گویند که تقریباً یک چهارم مشاغل فعلی در پنج سال آینده تغییر خواهند کرد.

بنابراین، برای موفقیت در بازار کار بسیار رقابتی، افراد نیاز به یادگیری مداوم مهارت های جدید و بهبود توانایی های خود دارند.

مهارت های برتر

یکی از مهارت های کلیدی که برای رقابت در بازار کار جدید باید آموخته شود، سواد فنی است.

این بدان معنا نیست که همه باید زبان های برنامه نویسی را یاد بگیرند یا نکات و نکات یادگیری ماشین را درک کنند.

با این حال، انتظار می رود مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در آینده تقاضای بیشتری داشته باشند.

مهندس کارآموز که در یک کارخانه تولید تجهیزات الکترونیک پزشکی کار می کند. انتظار می رود مشاغل مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در آینده تقاضای بیشتری داشته باشند

بنابراین اگر می‌پرسید فرزندتان باید روی چه موضوعاتی در مدرسه تمرکز کند، پاسخ شما در اینجاست: ریاضی، علوم کامپیوتر و علوم.

مهارت بعدی که باید به آن توجه کرد، تفکر تحلیلی است. برای بهبود این مهارت، باید توانایی های شناختی خود را بهبود بخشید، به عبارت دیگر، ذهن خود را تیزتر کنید، توانایی خود را در تشخیص الگوها و تشخیص ارتباطات بین داده ها افزایش دهید و سعی کنید نتیجه گیری خود را از احساسات یا ترجیحات شخصی دور کنید.

برای انجام این کار، باید توجه و تمرکز را تمرین کنید، زیرا ابزارهای الکترونیکی، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و تبلیغات دائماً برای جلب توجه ما رقابت می کنند و باعث می شوند احساس کنیم چیزی را از دست داده ایم.

مهارت های تحلیلی نیز شامل کنجکاوی و خودآموزی مستمر است و برای پیشرفت و یادگیری مستمر باید بتوانید روی هدف خود تمرکز کنید.

یادگیری زبان انگلیسی در سطح بالا نیز یک مهارت بسیار ارزشمند است.

همچنین خلاقیت بسیار مهم است. در علم، مهندسی، طراحی یا هنر، ارتقای طلایی به کسی تعلق می گیرد که بتواند سواد فنی را با خلاقیت ترکیب کند.

در علم، مهندسی، طراحی یا هنر، خلاقیت همچنان کلید موفقیت خواهد بود

ارتباط و همدلی نیز دو مهارت بسیار ارزشمند به خصوص در عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

با وجود پیشرفت سریع ماشین‌ها، مردم همیشه به افراد نیاز خواهند داشت و توجه انسان زنده، کار تیمی، توانایی گوش دادن، داستان گفتن، حمایت و همدلی بیش از هر زمان دیگری ارزشمند خواهد بود.

بر اساس گزارش 2020 LinkedIn، یک پلت فرم شبکه اجتماعی برای حرفه ای ها، ارتباطات اکنون به عنوان مهمترین مهارت در بازار کار شناخته می شود.

دن نگرونی، متخصص استعداد، در Know How to talk, listen گفت: «با استفاده روزافزون از هوش مصنوعی و ربات ها در محیط کار، نیروی کار و فناوری رو به رشد از راه دور که به ما اجازه می دهد با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم، هرگز مهمتر از این نبوده است. و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.”

فن آوری های جدید

جای تعجب نیست که فناوری اطلاعات و فناوری های جدید نیز از جمله صنایع پررونق در آینده نزدیک هستند. توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فرصت های جالبی را به همراه خواهد داشت.

یکی از مشاغل امیدوار کننده در این زمینه مهندس درخواست است. متخصصی که با مدل های هوش مصنوعی تعامل دارد و به تنظیم دقیق پرس و جوها کمک می کند. این فرد به عنوان یک واسطه بین هوش مصنوعی و انسان عمل می کند.

قطعاً در آینده ای قابل پیش بینی مشاغلی برای متخصصان امنیت سایبری وجود خواهد داشت

سایر مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی عبارتند از اخلاق گرایان، به عنوان مثال. افرادی که در اخلاق، مهندسین امنیت و توسعه دهندگان رابط انسان و ماشین تخصص دارند.

به طور کلی وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می آید، به افراد حرفه های مختلف توصیه می شود که به این فناوری به عنوان یک رقیب نگاه نکنند، بلکه به عنوان یک شریک به آن نگاه کنند و نحوه کار با آن را یاد بگیرند.

یکی دیگر از زمینه های شغلی ممکن برای انسان ها، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ است که شامل مجموعه عظیمی از اطلاعات است. اطلاعاتی از پلتفرم های آنلاین مانند نتفلیکس در مورد نحوه ساخت برخورد دهنده هادرون یا سیستم های کنترل.

در آینده نزدیک، هیچ کمبود شغلی برای متخصصان امنیت سایبری نیز وجود نخواهد داشت، زیرا فقط اطلاعات حساس تری در دسترس خواهد بود.

متخصصان فناوری مالی، تحلیلگران تجاری و توسعه دهندگان سیستم بلاک چین نیز مورد نیاز خواهند بود.

مشاغل سبز

بر اساس گزارش آینده مشاغل 2023 مجمع جهانی اقتصاد، تقاضا برای مشاغل سبز در بخش ها و صنایع در حال افزایش است.

این گزارش می‌گوید: «در سطح جهان، گذار به اقتصاد سبز می‌تواند 30 میلیون شغل در زمینه انرژی‌های پاک و فناوری‌هایی ایجاد کند که بهره‌وری را افزایش می‌دهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2030 کاهش می‌دهد».

در حال حاضر کشورهای پیشرو در ایجاد فرصت های شغلی جدید در زمینه انرژی سبز و توسعه پایدار کشورهای غربی و ژاپن هستند و چین نیز به تدریج در حال پیشرفت است.

مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند که گذار جهانی به اقتصاد سبز می تواند تا سال 2030 30 میلیون شغل در زمینه انرژی پاک، بهره وری و فناوری های کمتر آلاینده ایجاد کند.

این دسته از مشاغل می تواند مرتبط با تجارت، علم و سیاست یا به طور مستقیم با محیط زیست باشد. بخش هایی که با انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند یا کسانی که به دنبال منابع انرژی جدید هستند یا با باتری ها کار می کنند. گروه هایی که برای محافظت از گونه های در خطر انقراض کار می کنند، به عنوان مثال توصیه های اقتصادی ارائه می دهند یا از تغییرات در قوانین زیست محیطی حمایت می کنند. اینها همه مشاغل ممکن است.

همچنین نیاز زیادی به برنامه ریزان شهری، معماران، طراحان و سازندگان خانه های هوشمند وجود خواهد داشت.

حرفه های بهداشتی

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و امید به زندگی مردم در حال افزایش است. به همین دلیل نیاز به مراقبت و درمان بیشتر خواهد شد.

پزشکان و متخصصان بهداشت با یادگیری و سازگاری با روش های جدید تشخیصی و درمانی، تقاضای زیادی خواهند داشت.

بنابراین، مشاغل مراقبت های بهداشتی همچنان در آینده نزدیک مورد تقاضای بالایی خواهند بود. به ویژه کادر درمانی که نه تنها دارو، بلکه از حمایت عاطفی و روانی نیز برای بیماران برخوردار می شوند، ارزش بیشتری خواهند داشت.

پزشکان و متخصصان بهداشت باید دائماً روش‌های تشخیصی و درمانی جدید را بیاموزند و با آنها سازگار شوند. هوش مصنوعی نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

همچنین مشاغلی برای روان درمانگران و مربیان رشد شخصی یا مربیان تمرین معنوی وجود خواهد داشت.

کار فیزیکی

مشاغل با کار فیزیکی مانند مکانیک، تعمیرکار، برقکار یا کارگران ساختمانی در سال های آینده همچنان مورد تقاضا خواهند بود.

همچنین انتظار می رود تقاضا برای مشاغل جدید در کشاورزی افزایش یابد

در مواردی که نیاز به انجام کارهای کوچک و دقیق در موقعیت های مختلف وجود دارد، انسان هنوز جایگزینی ندارد. اما برای اینکه این متخصصان قابل استخدام و تقاضا باشند، باید دائماً دانش فنی خود را بهبود بخشند و ابزارهای هوشمند جدید را بیاموزند.

همچنین انتظار می رود تقاضا برای مشاغل جدید در کشاورزی افزایش یابد. جمعیت زمین در حال افزایش است و همه به غذا نیاز دارند. اما باز هم تقاضا برای مهندسان ماهر بیشتر از کشاورزان خواهد بود.

مشاغلی که ناپدید می شوند

بسیاری از مشاغل به زودی از بازار حذف خواهند شد. خودکار کردن این نوع کارها آسان تر می شود.

برخی از مشاغلی که ممکن است به زودی از بازار کار حذف شوند عبارتند از:

– هرگونه خدمات مرتبط با مشتری قبل و بعد از فروش (صندوق، فروشنده، مشاور و …)

– مدیریت اداری (به دلیل افزایش دورکاری)

– کار ورود اطلاعات (کارکنان آمار، امور مالی، تایپیست ها، مترجمان فنی)

– حسابداری

– کارگران کارخانه که کارهای تکراری انجام می دهند

قصه گفتن

حرفه دیگری که در رابطه با آینده کمتر به آن پرداخته می شود، اما بدون شک در آینده مورد نیاز خواهد بود، قصه گویی است.

هنر و هر خلاقیتی که در ارتباط با انتقال تجربیات انسانی باشد، با وجود چالش‌ها، باقی خواهد ماند

در آینده، هر نوع کار خلاقانه ای که مربوط به انتقال تجربیات انسانی باشد، مانند هزاران سال پیش اهمیت خواهد داشت.

نویسندگان، شاعران، کارگردانان، بازیگران، کمدین‌ها، هنرمندان و نوازندگان همچنان مورد نیاز خواهند بود، حتی اگر هوش مصنوعی چالش‌های جدیدی را برای این بخش‌ها ایجاد کند.

نوشته پنج گروه شغلی برتر در یک دهه آینده کدامند؟ کدام مشاغل از بین می‌روند؟ اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!