مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

علائمی که می‌گویند شما به موکت و فرش آلرژی دارید!

اگر زمانی که در خانه هستید مدام عطسه یا خارش می کنید، فرش زیبا و مجلل شما می تواند مقصر باشد!

به گزارش سرگرمی روز، انواع فرش و موکت می توانند به خانه دلنشینی و راحتی ببخشند. اما در عین حال می توانند حاوی آلرژن هایی باشند که با پا گذاشتن روی آنها به طور ناخواسته در هوا منتشر می شوند. حتی در تمیزترین خانه ها هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

محرک های میکروسکوپی که در فرش زندگی می کنند می توانند از محیط داخل یا بیرون خانه به بافت فرش نفوذ کنند. شوره، کپک و گرد و غبار حیوانات خانگی می تواند محرک باشد. گرده و سایر آلاینده ها نیز می توانند زیر کفش ها جمع شوند یا از پنجره های باز وارد شوند.

بر اساس مقاله ای که از طریق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده در دسترس است، الیاف فرش، چسب و هر ماده دیگری که برای نگه داشتن اجزای مختلف فرش در کنار هم لازم است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک می شود. در نتیجه اگر به محض ورود به خانه دچار خارش چشم یا آبریزش بینی شدید، وقت آن است که به سراغ فرشته خود بروید و احتمال مقصر بودن او را بررسی کنید.

علائم

آلرژن های رایجی که در داخل یا اطراف خانه شما وجود دارند، به ناچار راه خود را به فرش شما باز می کنند. درست مانند هر چیز دیگری در جو، آلرژن های موجود در هوا در معرض نیروی گرانش هستند. در نتیجه، اگر در خانه خود فرش دارید، می تواند مواد حساسیت زا را درست زیر پای شما به دام بیندازد. این موارد عبارتند از:

– شوره حیوانات خانگی

– گرده

– قسمت های میکروسکوپی حشرات

– گرد و غبار

– یک کنه

– قالب

اگر به هر یک از این موارد حساسیت دارید، در معرض خطر ابتلا به آسم ناشی از آلرژی، درماتیت تماسی یا رینیت آلرژیک خواهید بود. علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

خارش و آبریزش چشم

– عطسه کردن

– خارش و آبریزش بینی

– خراش و تحریک گلو

– خارش و قرمزی پوست

– سرفه

– خس خس سینه

– مشکل در تنفس

– از نفس افتاده

– احساس فشار در قفسه سینه

آلرژن ها و فرش

حتی فرشی که مرتباً جاروبرقی می‌کشد می‌تواند حاوی مقادیر زیادی آلرژن در داخل و اطراف الیاف باشد. با این حال، همه فرش ها فرآیند ساخت یکسانی را طی نمی کنند.

فرش ها و قالیچه های پرز بلند از الیاف بلند و گشاد ساخته می شوند. این نوع فرش ها مکان های بسیار خوبی برای چسبیدن مواد حساسیت زا و رشد کپک ها فراهم می کنند.

از سوی دیگر، قالی‌ها و فرش‌های کم پرز (یا پرز کوتاه) بافت سفت‌تر و کوتاه‌تری دارند. بنابراین، آلرژن ها مکان کمتری برای پنهان شدن خواهند داشت. با این حال، این بدان معنا نیست که فرش های کم پرز نمی توانند خانه ای دنج برای گرد و غبار، کثیفی و گرده گل ایجاد کنند.

انجمن های آلرژی مانند انجمن ریه آمریکا و بنیاد آلرژی و آسم آمریکا (AAFA) توصیه می کنند از انواع کفپوش ها و فرش های انباشته شده به نفع فرش های قابل شستشو و کف های سخت خودداری کنید.

کف های سخت مانند لمینت، چوب یا کاشی جایی برای ته نشین شدن مواد حساسیت زا ندارند و به راحتی قابل شستشو هستند. با این حال، اگر به فرش علاقه مند هستید، AAFA توصیه می کند فرش های پرز کوتاه را به جای فرش های پرز بلند انتخاب کنید.

مواد مورد استفاده در ساخت فرش و همچنین VOCs (ترکیبات آلی فرار) که از آنها ساطع می شود، می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی در افرادی شود که به آنها حساس هستند. آنها همچنین می توانند بر سیستم تنفسی تأثیر منفی بگذارند یا منجر به علائم آسم ناشی از آلرژی شوند.

فرش ها و قالیچه ها از دو قسمت تشکیل شده اند، پرز بالایی که می بینید و یک لایه پشتیبان در زیر آن. آلرژی به مواد در هر دو قسمت ممکن است. لایه بالایی می تواند از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته شود. این موارد عبارتند از:

– موج

– نایلون

– پلی استر

– پلی پروپیلن

– جوت یا کنف

– سیسال

– علف دریا

روکش فرش از فوم یورتان است که از ضایعات بازیافتی قطعات خودرو، مبلمان و تشک ساخته شده است. این پوشش می تواند حاوی طیف وسیعی از آلرژن های بالقوه از جمله فرمالدئید و استایرن باشد.

علاوه بر این، فرش ها می توانند VOC کم یا زیاد داشته باشند. VOCها با گذشت زمان تبخیر می شوند و در هوا منتقل می شوند. هرچه بار VOC بیشتر باشد، سموم بیشتری در فرش وجود دارد. علاوه بر مواد واقعی مورد استفاده در ساخت فرش، VOC ها می توانند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.

گزینه های درمانی

اگر فرش شما باعث عطسه، خارش و علائم آلرژی می شود، چندین گزینه درمانی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. این موارد عبارتند از:

– آنتی هیستامین های خوراکی

آنتی هیستامین های بدون نسخه می توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند.

کرم هیدروکورتیزون

استروئیدهای موضعی می توانند به کاهش علائم درماتیت تماسی مانند کهیر و خارش کمک کنند.

– درمان های آسم

اگر آسم دارید، استفاده از یک اسپری مناسب می تواند به توقف حمله آسم کمک کند. البته تجویز این امر وظیفه پزشک است. او همچنین ممکن است استفاده از داروهای ضد التهاب خوراکی یا نبولایزر را توصیه کند.

– ایمونوتراپی آلرژن

واکسن های آلرژی آلرژی را درمان نمی کنند، اما برای به حداقل رساندن واکنش آلرژیک بیمار در طول زمان طراحی شده اند. اگر سگ، خرگوش یا گربه ای دارید که دوستش دارید یا به فرش حساسیت دارید، این روش ممکن است بهترین درمان برای شما باشد. واکسن های آلرژی در برابر کپک، گرده و کنه ها نیز موثر هستند.

نوشته علائمی که می‌گویند شما به موکت و فرش آلرژی دارید! اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!