مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

نقش مهم ویتامین D در سلامت بدن

علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص نقش ویتامین D در بدن گفت: ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم، فسفر و منیزیم در بدن می شود و کلسیم باعث افزایش رشد و استحکام استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد.

به گزارش سرگرمی روز، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه عوارض کمبود ویتامین D را می توان در کمبود کلسیم در بدن مشاهده کرد، افزود: عوارض کمبود کلسیم در بدن متعدد و متفاوت است. سنین مختلف به عنوان مثال اگر در دوران شیرخوارگی و کودکی کمبود کلسیم وجود داشته باشد، کودک دچار راشیتیسم می شود و همچنین باعث دیر درآوردن دندان و دیر راه رفتن می شود. علاوه بر این، کمبود این ویتامین در دختران باعث تغییر شکل لگن می شود و ممکن است عواقبی برای تولد آنها در آینده داشته باشد.

وی ادامه داد: کلسیم در میانسالی باعث نرمی استخوان و در بزرگسالی پوکی استخوان می شود که علائم و مشکلات زیادی را به همراه دارد. نقش دیگر ویتامین D تقویت سیستم ایمنی بدن است. در صورت نبود این ویتامین، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و این ضعیف شدن می تواند باعث بسیاری از بیماری های عفونی و سرماخوردگی شود. همچنین ویتامین D می تواند نقش مهمی در تقویت عضلات داشته باشد و در صورت نبود این ویتامین فرد دچار درد عضلانی می شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه نیاز بدن به ویتامین D در گروه های سنی مختلف متفاوت است، گفت: تا پایان دو سال باید 400 میکروگرم ویتامین D برای بدن کودکان تامین شود. بنابراین توصیه می کنیم خانواده ها تا پایان دو سالگی روزانه حداقل 25 قطره مولتی ویتامین یا ویتامین A+D به فرزندان خود بدهند. همچنین نوجوانان باید هر دو ماه 50 هزار قرص ویتامین D مصرف کنند و برای جوانان، میانسالان و سالمندان هر ماه یک قرص ویتامین D3 ویتامین مورد نیاز بدن را تامین می کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه مهمترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است که باید مستقیما در معرض پوست قرار گیرد، تصریح کرد: قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض نور خورشید می تواند مقدار قابل توجهی ویتامین D را در اختیار بدن قرار دهد. . .، اما به چند دلیل با عدم تماس مستقیم با نور خورشید مواجه هستیم. توصیه می کنیم افراد 40 درصد از پوست خود را حداقل به مدت 20 دقیقه در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهند. اگر این نیاز برآورده شود، دیگر نیازی به مکمل های ویتامین D نخواهیم داشت.

وی افزود: اما در صورتی که نیاز بدن به ویتامین D تامین نشود، باید این کمبود را از طریق غذاهایی مانند شیر و لبنیات غنی شده با ویتامین D جبران کرد و بهترین منبع غنی ویتامین D، ماهی های چرب مانند سالمون است. علاوه بر این، زرده تخم مرغ، دانه های جوانه زده و آجیل می توانند مقداری ویتامین D را به بدن تامین کنند.

پارسا درباره نحوه اطلاع از میزان ویتامین D در بدن گفت: اگر بدن ویتامین D را از دو منبع نور خورشید و غذا دریافت نمی کند، پیشنهاد من این است که افراد قرص ویتامین D3 را در برنامه خود قرار دهند. یک آزمایش خون ساده می تواند سطح ویتامین D3 را اندازه گیری کند، زیرا بر اساس نتیجه این آزمایش خون می توان تصمیم گرفت که آیا آن فرد به ویتامین D نیاز دارد یا خیر. اگر مقدار این ویتامین کمتر از 20 میکروگرم باشد، نشان دهنده کمبود ویتامین D در فرد است، اگر بین 20 تا 40 میکروگرم باشد، فرد دچار کمبود این ویتامین است و اگر بین 40 تا 80 باشد، کمبود این ویتامین در فرد وجود دارد. ویتامین D کافی است در واقع، افرادی که کمتر از 40 میکروگرم هستند باید کمبود ویتامین D خود را تکمیل کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه در صورت داشتن ویتامین D کافی و مصرف بیش از حد آن، فرد دچار علائم مسمومیت با ویتامین D از جمله ناراحتی گوارشی و یبوست، استفراغ و درد معده می شود. و در مراحل بعدی منجر به بی اشتهایی، کم آبی و تشنگی می شود و پس از آن احساس خستگی، سرگیجه و بی خوابی و در مراحل شدیدتر منجر به تکرر ادرار می شود. در چنین حالتی به دلیل رسوب کلسیم در اندام های حیاتی مانند کلیه ها می تواند باعث سنگ کلیه، نارسایی کلیه و عوارض نامطلوب بر قلب و کبد شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند و همچنین کم تحرکی می تواند مانع از جذب ویتامین D در بدن شود.

نوشته نقش مهم ویتامین D در سلامت بدن اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!