مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

از مستبد تا سهل‌گیر: آیا سبک فرزندپروری شما به فرزندتان آسیب می‌زند؟

نحوه رفتار شما با فرزندتان تاثیر زیادی بر سلامت او در زمان بزرگ شدن دارد.

به گفته روزیاتو، چیزی به نام «والد کامل» وجود ندارد و محققان بر این باورند که والدین عمدتاً در چهار سبک مختلف فرزندپروری قرار می گیرند. در زیر نگاهی دقیق تر به این سبک های فرزندپروری خواهیم داشت.

1. فرزندپروری مستبدانه

همانطور که از نام آن پیداست، در این سبک فرزندپروری، کودکان باید قوانین سختگیرانه ای را که والدین خود تعیین می کنند، رعایت کنند و در صورت عدم رعایت آنها، تنبیه خواهند شد.

سبک فرزندپروری مستبدانه به این معناست که والدین معمولاً برای توضیح معنای قوانینی که می‌سازند وقت نمی‌گذارند و دلیلی که به کودک می‌دهند بیشتر «چون من می‌گویم» است.

والدین مستبد معمولاً مسئولیتی در قبال فرزندان خود ندارند و از آنها خواسته های زیادی دارند.

تأثیر فرزندپروری مستبدانه بر فرزندان

فرزندان والدین مستبد تمایل به پیروی بسیار دقیق از قوانین دارند که در برخی موارد هزینه دارد. فرزندان این والدین از نظر شادی و رضایت در رتبه پایین تری قرار دارند.

همچنین، این کودکان در معرض خطر ابتلا به مسائل مربوط به عزت نفس هستند زیرا احساس می کنند که نظرات آنها معتبر نیست زیرا هیچ کس در طول سال های شکل گیری آنها برای آنها ارزش قائل نشده است.

2. فرزندپروری مقتدرانه

مانند فرزندپروری مستبدانه، والدین مستبد نیز شامل قوانین بسیاری است که کودکان باید از آنها پیروی کنند. با این حال، این قوانین چندان سختگیرانه نیستند.

تفاوت اصلی بین فرزندپروری مستبد و مستبد این است که والدین رفتار فرزندان خود را زیر نظر دارند و معیارهای روشن خود را برای آنها توضیح می دهند.

درست مانند سبک فرزندپروری مستبدانه، والدین مستبد نیز انتظارات زیادی از رفتار و عملکرد فرزندشان در مدرسه دارند. با این حال، آنها بازخورد، گرما و حمایت واضحی را ارائه می دهند.

والدین مقتدر به سوالات کودک گوش می دهند و زمانی که او کار اشتباهی انجام می دهد به جای تنبیه او را بیشتر پرورش می دهند. آنها انتظار دارند فرزندانشان مسئولیت پذیر و همکاری کنند.

تأثیر فرزندپروری مقتدرانه بر فرزندان

تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که با والدین مقتدر بزرگ می شوند، به احتمال زیاد از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر هستند و به اعتبار نظرات خود اطمینان دارند.

تحقیقات نشان می دهد که این سبک از فرزندپروری بهترین نتایج را برای کودکان دارد و به احتمال زیاد به سنی شاد، توانا و موفق منجر می شود.

3. فرزند پروری سهل گیرانه

والدین سهل‌گیر را می‌توان به‌عنوان غرق در خواسته‌های کودک توصیف کرد. آنها معمولا تمام تلاش خود را می کنند تا به کودک آنچه نیاز دارد بدهند و از بلوغ و خودکنترلی انتظارات کمی دارند.

والدین در این سبک تربیتی اغلب با کودک سختگیر نیستند و در عوض بسیار ملایم هستند. آنها برای فرزندشان بیشتر نقش دوست را بازی می کنند تا پدر و مادر.

تأثیر والدین سهل گیرانه بر کودک

کودکانی که با این سبک فرزندپروری بزرگ می شوند، بیشتر از نظر تحصیلی دچار مشکل می شوند و نظم و انضباط ندارند. همچنین ممکن است در آینده کمتر به قانون یا افراد دیگر احترام بگذارند.

کودکانی که والدین خودسرانه دارند همچنین در معرض خطر ابتلا به مشکلات جسمی مانند چاقی و مشکلات دندانی هستند زیرا نمی توانند نظم لازم را برای محدود کردن مصرف غذاهای ناسالم داشته باشند.

4. فرزندپروری بدون مداخله

والدین بی تفاوت کمترین نیازها و انتظارات را از فرزند خود دارند، با او ارتباط برقرار نمی کنند و بیشتر نسبت به او بی تفاوت هستند.

چنین والدینی از کودک انتظار دارند که به تنهایی بزرگ شود و کودک معمولاً راهنمایی، حمایت و گرمی زیادی از این شیوه تربیتی دریافت نمی کند.

والدین وقت و انرژی کافی را به فرزندان خود اختصاص نمی دهند. می توان گفت این والدین در بسیاری از موارد از مشکلات روانی رنج می برند.

تأثیر تربیت غیر مداخله ای بر کودک

فرزندان این نوع والدین شادی و رضایت کمتری را تجربه می کنند و در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات عزت نفس هستند.

بهترین سبک فرزندپروری چیست؟

به طور خلاصه، فرزندپروری مقتدرانه بهترین روش از نظر رفاه، موفقیت، شادی و عملکرد کلی فرزندان در زندگی است.

سبک فرزندپروری مقتدرانه منجر به وضع قوانین متعادل و نه خیلی سخت می شود و دلیل قوانین وضع شده برای کودک توضیح داده می شود.

با این حال، همیشه اینطور نیست که سبک فرزندپروری آن طور که انتظار می رود بر همه کودکان تأثیر بگذارد و عوامل فرهنگی نیز در آن دخیل هستند.

نوشته از مستبد تا سهل‌گیر: آیا سبک فرزندپروری شما به فرزندتان آسیب می‌زند؟ اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!