مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

خانه‌تان را برق نیندازید تا بیمار نشوید

سال‌هاست که برخی از متخصصان بر این باورند که برای داشتن بدنی سالم‌تر، بهتر است باکتری‌های دوستانه را در کنار خود و خانواده‌تان نگه دارید. به نظر می رسد این باور کم کم جای خود را در بین صاحب نظران جهان باز می کند.

به گزارش سرگرمی روز به نقل از دیلی میل، ایده اصلی این باور، میکروبیوم ها یا میکروارگانیسم های همزیست هستند. میکروبیوم ها مجموعه ای از باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروب های ریز هستند که در خانه ها، ادارات و حتی بیمارستان ها وجود دارند. داشتن جمعیت متعادلی از این میکروارگانیسم‌های همزیست در بدن انسان، اثر مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

دکتر سارا هاینز، متخصص سلامت و تندرستی و استادیار دانشگاه تورنتو، تحقیقات گسترده‌ای در مورد چگونگی تأثیر میکروبیوم‌ها بر سلامت انسان انجام داده است و می‌گوید: «این روزها که افراد بیشتری برای بهبود سلامت خود از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند این کار را انجام دهد. بهتر است در آینده خانه هایمان آن را به مکانی برای زندگی پروبیوتیک ها تبدیل کنیم. در واقع، این کار را با افزودن مقداری باکتری به مواد موجود در خانه انجام دهید. از آنجایی که ما 90 درصد از زندگی خود را در خانه و داخل ساختمان می گذرانیم، باید میکروبیوم های این فضاهای داخلی را بهبود بخشیم تا تعادل میکروبیوم بدن ما نیز حفظ شود.

برخی از کارشناسان این روش را «معماری پروبیوتیک» می نامند و محققان در تلاش هستند تا میکروبیوم های بیمارستانی را دستکاری کرده و تعداد باکتری های خوب را افزایش دهند تا باکتری های مضر فرصتی برای کشتن خود نداشته باشند.

مطالعات نشان می دهد همانطور که آنتی بیوتیک ها همه باکتری های خوب و بد بدن ما را از بین می برند، استفاده از سفید کننده ها و ضدعفونی کننده های قوی در خانه نیز باکتری های خوب را از بین می برد.

مطالعات دیگر محققان دانشگاه فرارا در ایتالیا نشان می دهد که استفاده از سفید کننده همه باکتری ها از جمله باکتری های مفید را از بین می برد و زمانی که باکتری های بیماری زا روی سطح قرار دارند، دیگر هیچ باکتری مفیدی وجود ندارد که مانع از تسلط آنها بر محیط شود. باکتری ها ترکیباتی ترشح می کنند که می توانند انواع دیگر باکتری ها را از بین ببرند و در واقع برای بقا با یکدیگر رقابت کنند.

محققان کالج لندن در تلاش برای تولید کاشی های بتنی و سرامیکی حاوی باکتری های مفید برای کشتن باکتری های بیماری زا در ساختمان ها هستند. از سوی دیگر، یک شرکت فنلاندی موادی را طراحی کرده است که حاوی پروبیوتیک است و فضای داخلی خانه را با میکروبیوم های مفید پر می کند.

به گفته محققان کالج لندن، «خانه‌های مدرن استریل و تمیز خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند.

همچنین در دهه 1960 که آنتی بیوتیک ها معرفی شدند، بیماری های عفونی پس از مدتی کاهش یافت، اما به دلیل از بین رفتن میکروبیوم ها، بیماری های خود ایمنی افزایش شدیدی را نشان دادند.

دکتر سارا هاینز در مورد “بهداشت هدفمند در خانه” صحبت می کند. او می گوید که استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده منجر به مقاومت ضد میکروبی می شود. این شوینده ها فقط میکروب های حساس را از بین می برند و باقیمانده میکروب های بیماری زا مقاوم را بدون رقابت رها می کنند. بنابراین برای شستن سطوح بسیار کمی بهتر است از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود. به عنوان مثال، یک بار در هفته توالت یا سینک آشپزخانه را با مواد ضدعفونی کننده مانند سفید کننده تمیز کنید. برای نظافت روزانه فقط یک دستمال مرطوب بدون مواد شوینده کافی است.

نوشته خانه‌تان را برق نیندازید تا بیمار نشوید اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!