مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

روغن کانولا یا آفتابگردان؟

این روزها بسیاری از روغن های گیاهی مختلف در کارخانه ها تولید می شوند. روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن کانولا، روغن هسته انگور، روغن زیتون و… اما رایج ترین سوال اکثر خانواده ها این است که کدام بهتر است؟

به گزارش سرگرمی روز، دکتر حمید خسروی کارشناس علوم و صنایع غذایی می گوید: روغن کانولا یکی از روغن های گیاهی است که دارای مقادیر کم اسیدهای چرب اشباع و مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع است و به دلیل تعادل مناسب امگا 3 و امگا 6 به عنوان یک گزینه سالم شناخته شده است. هر دو اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای بدن ضروری هستند و باید در رژیم غذایی روزانه استفاده شوند.

امگا 3 خاصیت ضدالتهابی دارد و می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند، اما اگر اسیدهای چرب امگا 6 با اسیدهای چرب امگا 3 تعادل نداشته باشند، در صورت استفاده بیش از حد از امگا 6، این اسید چرب اسید منجر به آنها به عنوان التهابی شناخته می شود. تعادل امگا 3 تا امگا 6 در روغن کانولا تقریباً 2: 1 است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. این ویژگی مثبت روغن کلزا به ما این امکان را می دهد که از آن به عنوان یک جایگزین دائمی برای سایر روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا و ذرت استفاده کنیم.

روغن کلزا اصلاح ژنتیکی نشده است

روغن کانولا حاوی مواد ضد مغذی مانند گلوکوزینولات و اسید اروسیک است که می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند کم کاری تیروئید شود. اما با پیشرفت تکنولوژی طی فرآیند اصلاح ژنتیکی و اصلاح نژادی این مواد مضر از روغن کانولا حذف شد و محصول جدیدی به نام روغن کانولا وارد بازار شد. بنابراین، روغن کانولا امروزی به عنوان یک روغن سالم و بدون مواد ضد تغذیه شناخته شده و برای استفاده روزانه بی خطر است. لازم است بدانید که روغن کلزا از طریق فرآیند اصلاح نژاد و انتخاب طبیعی به دست می آید و این روغن در گروه محصولات تراریخته قرار نمی گیرد، اما برای محصولاتی که در دسته تراریخته قرار می گیرند، باز هم دلایل معتبری وجود دارد. تأثیر منفی آنها بر سلامت انسان تأثیری نداشت

روغن برای سرخ کردن و پخت و پز

به طور کلی روغن کانولا علاوه بر کاربردهای پخت و پز به دلیل نقطه دود بالا برای سرخ کردن کم عمق و حتی عمیق نیز مناسب است. اما انجام تست های لازم برای پایداری حرارتی و اکسیداسیون این روغن در کارخانه و اطمینان از مناسب بودن این روغن برای سرخ کردن بسیار مهم است. بر این اساس به برچسب و نوشته سرخ کردنی روی بسته بندی محصول دقت کنید.

دکتر خسروی در خصوص اینکه چرا سایر روغن های گیاهی با امگا 3 غنی نمی شوند، می گوید: افزودن امگا 3 به روغن های پر امگا 6 ممکن است به دلیل ناپایداری امگا 3 در برابر حرارت و اکسیداسیون باشد. امگا 3 به راحتی تحت تاثیر گرما و نور اکسید می شود و به جای مفید بودن می تواند باعث آسیب شود. به همین دلیل، تعادل طبیعی امگا 3 و امگا 6 در روغن کانولا یک مزیت بزرگ است.

نوشته روغن کانولا یا آفتابگردان؟ اولین بار در سرگرمی روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!