مجله خبری و سرگرمی نایس موزیک‌

معنی الاحاطه فی اخبار غرناطه در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق الاحاطه فی اخبار غرناطه در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

الاحاطه فی اخبار غرناطه در دانشنامه آزاد فارسی:

[ویکی نور] «الإحاطه فی أخبار غرناطه» یا «تاریخ غرناطه»، از مهم ترین آثار محمد بن عبدالله بن خطیب سلمانی مشهور به ابن خطیب (713- 776ق) است. این اثر گونه ای دائره المعارف مربوط به غرناطه در تمام دوره اسلامی تا زمان مؤلف و از مهم ترین مراجع تاریخ اندلس شمرده می شود که به زبان عربی نوشته و توسط یوسف علی طویل تحقیق شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب انگیزه نگارش این اثر را -همانند سایر مورخینی که به نگارش تاریخ وطن خود اقدام کرده اند- دوست داشتن وطنش دانسته است (مقدمه محقق، ص3).
کتاب مشتمل بر مقدمه محقق در معرفی آثار نویسنده، مقدمه مؤلف و متن اثر است که در دو قسمت تألیف شده است: قسمت اول حاوی آگاهی های جغرافیایی و اماکن غرناطه و قسمت دوم مربوط به معرفی رجال و تاریخ این شهر به ترتیب حروف ابجد است.
ابن خطیب غرناطی ادیب، شاعر، وزیر و مورخ اندلسی، چند اثر تاریخی مربوط به تاریخ سیاسی – اجتماعی عصر خود در مغرب اسلامی نوشته است که البته کتاب حاضر مشهورترین و مفصل ترین کتاب اوست (همان، ص3). در این اثر درباره سرگذشت رجال مغرب و نیز شاهان آنجا و در لابه لای آن، حوادث عصر نویسنده نوشته و همچنین اطلاعات ارزش مندی درباره جغرافیای اندلس ارائه شده است.
الاحاطه شامل قسمت اعظم اطلاعات تاریخی و ادبی ابن خطیب است، اما به صورت کامل به دست ما نرسیده است. ابن خطیب در این اثر بزرگ، مأخذ اطلاعات خود را به دست می دهد و گذشته از کتاب های دیگر خود به بسیاری از مشاهدات و روابط شخصی و اسناد رسمی استناد می کند (ر.ک: همان، ص5- 6؛ رحیم لو، یوسف، جلد3، ص427).

wikinoor: الإحاطه_فی_أخبار_غرناطه

نوشته معنی الاحاطه فی اخبار غرناطه در دیکشنری فارسی چیست؟ اولین بار در انتخاب روز. پدیدار شد.

مطالب مشابه را ببینید!